Gruppo 5.8

Takaisin etusivulle

 

Kontaktin profilointi

1 Yleistä

Gruppossa merkitystieto ja operatiivinen tieto pidetään erillään. Merkitystieto eli profilointitieto kuvailee kontaktia tarkemmin ja kertoo miksi kontakti löytyy rekisteristä. Profilointiin käytettyjen tietojen tulisi olla mahdollisimman objektiivista.

Tieto on operatiivista silloin kun se liittyy organisaation toimintoihin. Esimerkiksi käy postituslistan jäsenyys. Myös subjektiivinen merkitystieto, kuten VIP on parasta mieltää operatiiviseksi tiedoksi, esimerkiksi toimitusjohtajan VIP-listaksi. Gruppossa operatiivista tietoa käsitellään ryhmien kautta.

Merkitystieto kuvaa kontaktin merkityksen organisaatiolle. Useimmiten on hyödyllisintä jakaa profilointi kolmeen osa-alueeseen: sidosryhmään, toimialaan ja erikoistumiseen. Nämä vastaavat profiloinnin sarakkeita Gruppon käyttöliittymässä.

Merkitystiedon pitäisi olla helposti täytettävää, jotta laaja käyttö organisaatiossa olisi mahdollista. Siksi profilointiryhmät ovat yksiselitteisiä ja objektiivisia.

Merkitystiedossa pitäisi välttää kenttiä joihin liittyy mielipideasioita tai muuta subjektiivista tietoa. Esimerkiksi "tämä on tärkeä henkilö" on subjektiivista, koska yhden mielestä tärkeä henkilö ei välttämättä ole sitä toisen mielestä. Onkin parempi luoda operatiivinen ryhmä, esimerkiksi Toimitusjohtajan VIP. Merkitystietoihin sen sijaan kannattaa tallettaa objektiivinen syy miksi joku on VIP, esimerkiksi sanomalehden päätoimittajuus.

2 Profiilitietojen alueet

detail

Profilointitieto on jäsennetty viiteen eri osaan:

2.1 Sidosryhmä (C)

Sidosryhmä on perustelu sille miksi kontakti on Gruppossa. Jos sidosryhmätieto puuttuu, samalla puuttuu myös perustelu kontaktin olemassaololle rekisterissä. Rekistereihin kertyy helposti epämääräisiä nimiä, joita kukaan ei uskalla poistaa. Siksi profilointi on hyvä tehdä jo kontaktia lisättäessä.

Kontaktitietokannan laadun kannalta on tärkeää merkitä myös se, ettei kontaktin sidosryhmää tiedetä tarkemmin. Tällöin esimerkiksi messuilta kerätyt yhteystiedot erottuvat niistä, jotka joku on lisännyt mutta jättänyt sidosryhmän merkitsemättä koska "kaikkihan Jaskan tuntevat".

Tätä varten sidosryhmissä on syytä olla vaihtoehto, jolla kerrotaan ettei sidosryhmää tiedetä tarkemmin, esimerkiksi Suuri yleisö.

2.2 Toimiala (D)

Kuten nimi kertoo, Toimialaan tallennetaan tieto millä toimialalla kontakti toimii. Toimialaa voidaan tarkentaa aliryhmien avulla.

Media voidaan ajatella kuuluvaksi sekä Sidosryhmään että Toimialaan, mutta useimmiten se mahtuu paremmin Sidosryhmiin.

Esimerkiksi radion kulttuuritoimittajan sidosryhmä voi olla Media, sidosryhmän aliryhmä radio ja toimiala kulttuuri.

2.3 Erikoistuminen (E)

Useimmilla asiantuntijaorganisaatioille yksi toimiala on poikkeuksellisen tärkeä. Gruppossa tämä toimiala on yleensä profiloinnin kolmannessa sarakkeekkeessa otsikolla Erikoistuminen. Sarakkeessa kuvataan erikoistuminen toimialan sisällä.

3 Profiilitietojen täyttäminen

detail

  1. Valintaruksit – Profiloinnin vaihtoehdoista valitaan nimeen sopiva tieto tai useampia nimeen sopivia tietoja. Kaikki syötettyjä tietoja voidaan myöhemmin hyödyntää, esim. hakujen suorittamiseen. Huom. kaikissa osissa on mukana myös vaihtoehto ”Muu”: muu sidosryhmä, muu toimiala, muu erikoistuminen.
  2. Yhteyshenkilö/lähde – Oikea yhteyshenkilö tai lähde valitaan ponnahdusvalikosta.
  3. Tarkennus - Profiloinnin tarkennuksen ponnahdusvalikkoon ilmestyvät yläpuolella suoritettujen valintojen mukaiset tarkennukset. Sidosryhmää ”media” voidaan tarkentaa esim. sanomalehdeksi tai televisioksi. Tarkennuksia voidaan syöttää useampia, syöttäminen tapahtuu yksi kerrallaan. Tarkennus voidaan jättää myös tekemättä. Profiloinnin tarkennus kirjaantuu sen yläpuolelle olevalle listalle +-painiketta klikkaamalla. Tarkennus voidaan poistaa valitsemalla se listalta ja painamalla poistopainiketta.
  4. Vapaa tekstikenttä - Kussakin neljässä profilointiosassa on tekstikenttä mahdollista vapaamuotoista lisäselvitystä varten.