Gruppo 5.8

Takaisin etusivulle

 

Merkitystieto, profilointi ja operatiivinen tieto

1 Yleistä

Merkitystieto eli profilointitieto kuvailee kontaktia tarkemmin ja kertoo miksi kontakti löytyy rekisteristä. Profilointiin käytettyjen tietojen tulisi olla mahdollisimman objektiivista.

Tieto on operatiivista silloin kun se liittyy organisaation toimintoihin. Esimerkiksi käy postituslistan jäsenyys. Myös subjektiivinen merkitystieto, kuten VIP on parasta mieltää operatiiviseksi tiedoksi, esimerkiksi toimitusjohtajan VIP-listaksi.

2 Merkitystieto

Merkitystieto kuvaa kontaktin merkityksen organisaatiolle. Merkitystietoa tallennetaan profilointisanaston avulla. Useimmiten on hyödyllisintä jakaa profilointi kolmeen osa-alueeseen: sidosryhmään, toimialaan ja erikoistumiseen. Nämä vastaavat profiloinnin sarakkeita Gruppon käyttöliittymässä.

Merkitystiedon pitäisi olla helposti täytettävää, jotta laaja käyttö organisaatiossa olisi mahdollista. Siksi profilointiryhmät ovat yksiselitteisiä ja objektiivisia.

Merkitystiedossa pitäisi välttää kenttiä joihin liittyy mielipideasioita tai muuta subjektiivista tietoa. Esimerkiksi "tämä on tärkeä henkilö" on subjektiivista, koska yhden mielestä tärkeä henkilö ei välttämättä ole sitä toisen mielestä. Onkin parempi luoda operatiivinen ryhmä, esimerkiksi Toimitusjohtajan VIP. Merkitystietoihin sen sijaan kannattaa tallettaa objektiivinen syy miksi joku on VIP, esimerkiksi sanomalehden päätoimittajuus.

3 Sidosryhmä

Sidosryhmä on perustelu sille miksi kontakti on Gruppossa. Jos sidosryhmätieto puuttuu, samalla puuttuu myös perustelu kontaktin olemassaololle rekisterissä. Rekistereihin kertyy helposti epämääräisiä nimiä, joita kukaan ei uskalla poistaa. Siksi profilointi on hyvä tehdä jo kontaktia lisättäessä.

Kontaktitietokannan laadun kannalta on tärkeää merkitä, ettei kontaktin sidosryhmää tiedetä tarkemmin. Tällöin esimerkiksi messuilta kerätyt yhteystiedot erottuvat niistä, jotka joku on lisännyt mutta jättänyt sidosryhmän merkitsemättä koska "kaikkihan Jaskan tuntevat".

Tätä varten sidosryhmissä on syytä olla vaihtoehto, jolla kerrotaan ettei sidosryhmää tiedetä tarkemmin, esimerkiksi Suuri yleisö.

4 Toimiala

Kuten nimi kertoo, Toimialaan tallennetaan tieto millä toimialalla kontakti toimii. Toimialaa voidaan tarkentaa aliryhmien avulla.

Media voidaan ajatella kuuluvaksi sekä Sidosryhmään että Toimialaan, mutta useimmiten se mahtuu paremmin Sidosryhmiin.

Esimerkiksi radion kulttuuritoimittajan sidosryhmä voi olla Media, sidosryhmän aliryhmä radio ja toimiala kulttuuri.

5 Erikoistuminen

Useimmilla asiantuntijaorganisaatioille yksi toimiala on poikkeuksellisen tärkeä. Gruppossa tämä toimiala on yleensä profiloinnin kolmannessa sarakkeekkeessa otsikolla Erikoistuminen. Sarakkeessa kuvataan erikoistuminen toimialan sisällä.

6 Operatiivinen tieto

Operatiivinen tieto on mitä tahansa yrityksen kannalta tärkeää tietoa, joka saattaa vaihdella henkilön mieltymysten mukaan, esimerkiksi jäsenyys newsletter-jakelulistalla. Operatiivisen tiedon elinikä on myös lyhyempi.

Operatiiviseksi tiedoksi kannattaa myös mieltää kaikenlainen subjektiivisiin mieltymyksiin riippuva merkitystieto, esimerkiksi "tämä on tärkeä kontakti". Nyrkkisääntönä voi pitää, että jos asiasta voi olla useampi mielipide, se kuuluu operatiiviseen tietoon.

Operatiivisen tiedon ilmaisemiseen käytetään Gruppon ryh§miä.